vrijdag, april 29, 2011

Om een vergelijking te maken, hierbij een bekend portret. Willem van Oranje. Een gekwelde man, die de strijd tegen de godsdienst oorlog persoonlijk verliest, maar het land wint het dankzij hem. Daarbij vergeleken maakt Gustav een ontspannen, geamuseerde indruk. Zelfs als hij de oorlig in trok. Het zij zo.
De intensiteit van deze gezichten maakt dat ze heel dicht bij de toeschouwer komen. Je kunt hun zorgen lezen van hun gezicht. Maar de Zweedse koning was geen oppervlakkige man, integendeel en dat hij van zijn werk hield is na al die jaren nog merkbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten