donderdag, april 28, 2011

Waarom is en was deze man altijd zo gezien en geliefd geweest? De man was innemend en beheerst. Dit in tegenstelling tot zijn vader, die het koningsschap blijkbaar niet zo gemakkelijk vond. Het bezorgde de Vasas enorm veel problemen om het land te besturen. In Zweden zelf wisten ze een goed evenwicht te verkrijgen en ook Gustav II Adolf bereikte rust en medewerking in het land. Maar de buitenlandse politiek bestond hoofdzakelijk uit oorlog voeren. Europa was in beweging, godsdienst strijd en verschuivingen van landgrenzen speelden een grote rol. De geliefde koning zou dan ook het grootste deel van zijn leven op het slagveld doorbrengen. Deze oorlogen hadden typisch genoeg een positieve invloed op Zweden. Van een eenvoudige boerensamenleving ontwikkelde het land zich tot een toonaangevend Europees land. Overigens toonde de man een uitgesproken aanleg voor genie en strategie. Als het op het grote spel aankwam als een oorlog was hij uitermate berekenend. Het was zijn beroep uiteindelijk. Vriendelijk voor vriend en vijand, maar zeer berekenend als het er op aan kwam. Deze combinatie was wel te verwachtten. Hij was een renaissance vorst en dat beviel hem goed. Hij liet bijvoorbeeld zijn kleding bewaren en tentoonstellen. Tegenwoordig zouden we de man geweldig ijdel vinden. Dat was misschien ook wel zo. Maar kleding was duur en zeldzaam,dus een object dat bekeken werd. Er kwam een museum voor de kleding van Gustav en zo ging Gustav door om zijn land een acceptabel Europees land te maken. Inventief was hij dus ook en ijdel. Maar daar heeft Zweden nu juist veel aan te danken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten